fbpx

Perancangan Harta: Jalan Keluar Atau Helah?

Saya Abu Nuha Nuwairah, Perunding Pewarisan Wasiyyah Shoppe Berhad sejak tahun 2022. Saya juga merupakan lepasan syariah daripada Universiti Islam Imam Muhammad Ibn Saud, Riyadh. Insya Allah saya boleh bantu tuan puan berkaitan dengan pewarisan.

Apa Itu Helah Dalam Fiqh?

Al-Hamawi menjelaskan bahawa helah dalam fiqh adalah usaha seseorang untuk mencari penyelesaian kepada masalah agama dengan keikhlasan kepada Allah. Ia memerlukan kepintaran dan perhatian yang mendalam untuk memastikan tindakan tersebut tidak bercanggah dengan hukum syariah.

Contohnya, seseorang mungkin mencari cara untuk mengelakkan riba dalam urus niaga perbankan dengan menggunakan akad yang sah di sisi syarak. Helah ini dilihat sebagai bijak kerana ia mematuhi prinsip-prinsip syariah dan menyelesaikan masalah tanpa melanggar hukum agama.

Nota: Saya melihat bahawa helah yang dimaksudkan di sini ialah jalan keluar kepada sesuatu perkara haram kepada perkara yang dibenarkan syarak.

Helah Yang Tidak Baik

Sebaliknya, helah yang tercela berlaku apabila seseorang sengaja mencari jalan untuk menghindari tanggungjawab yang telah ditetapkan oleh syariah. Ini termasuk tindakan seperti memalsukan niat dalam ibadah atau menggunakan alasan-alasan teknikal untuk melanggar perintah Allah.

Helah sebegini dianggap tidak jujur dan bertentangan dengan prinsip ikhlas dalam Islam, kerana ia digunakan untuk mengelak daripada melakukan sesuatu yang sebenarnya diwajibkan.

Kontroversi Helah Dalam Perancangan Harta

Dalam konteks perancangan harta, penggunaan instrumen hibah sering menjadi isu yang hangat. Beberapa pihak telah menuduh bahawa ada golongan yang menggunakan hibah sebagai alat pemasaran untuk melariskan produk perancangan harta mereka.

Ini menimbulkan kebimbangan bahawa tujuan asal hibah, iaitu mencari jalan penyelesaian yang sah di sisi syarak untuk menyelesaikan masalah pewarisan, telah disalahgunakan. Golongan ini dituduh menjual produk mereka dengan cara yang menyesatkan, sehingga mengaburkan hikmah sebenar dari instrumen hibah.

Contoh Helah Yang Bijak

Salah satu contoh helah yang bijak adalah penggunaan pampasan takaful yang dilafazkan sebagai akad hibah. Ini memberikan fleksibiliti kepada individu untuk merancang pembahagian harta mereka dengan cara yang lebih bermanfaat kepada keluarga.

Contohnya, seseorang mungkin memilih untuk meletakkan pampasan takaful sebagai hibah untuk memastikan bahawa wang tersebut dapat terus digunakan untuk menyara keluarga selepas kematiannya, tanpa mengganggu pembahagian harta pusaka mengikut faraid.

Ini bukan bertujuan untuk menghalang hak waris tetapi untuk memastikan keperluan keluarga terjaga.

Contoh Helah yang Tercela

Contoh helah yang tercela adalah apabila seseorang menggunakan helah dengan niat untuk menghalang waris lain daripada mendapat hak pusaka mereka.

Sebagai contohnya, seseorang mungkin menghibahkan seluruh hartanya kepada satu waris sahaja untuk mengelak daripada membahagikan harta tersebut mengikut faraid. Tindakan sebegini adalah tidak adil dan bertentangan dengan prinsip syariah, kerana ia menafikan hak waris yang lain.

Pandangan Ulama Mengenai Helah

Imam Badr Al-Din Al-‘Aini

وأما ا حتيال بطال حق الُْمسلم فإثم وعدوان

Terjemahan: “Manakala berhelah untuk membatalkan hak Muslim yang lain adalah dosa dan perseteruan” (Al-Aini. Badr Al-Din. ‘Umdah Al-Qari Syarh Sahih Al-Bukhari 24/109).

Imam Badr Al-Din Al-‘Aini menegaskan bahawa menggunakan helah untuk membatalkan hak seorang Muslim adalah satu dosa dan bentuk perseteruan. Dalam karyanya, beliau menekankan bahawa perbuatan sedemikian bukan sahaja menyalahi hukum Allah tetapi juga merosakkan hubungan antara sesama Muslim.

Ini menunjukkan betapa seriusnya kesalahan menggunakan helah untuk tujuan yang tidak sah di sisi syarak.

Imam Muhammad bin Hasan:

Imam Muhammad bin Hasan, seorang murid kepada Imam Abu Hanifah, menyatakan bahawa adalah tidak beretika bagi seorang mukmin untuk menggunakan helah bagi mengelakkan hukum Allah dan membatalkan hak orang lain. Beliau menekankan bahawa akhlak seorang Muslim sepatutnya mencerminkan kejujuran dan keikhlasan dalam setiap tindakan, dan menggunakan helah untuk tujuan yang tidak sah adalah bertentangan dengan nilai-nilai ini.

لَيْسَ مِنْ أَخْلَاقِ الْمُؤْمِنِينَ الْفِرَارُ مِنْ حُكْمِ اللَّهِ بِالْحِيَلِ إِلَى إِبْطَالِ الْحَقِّ

Terjemahan: “Bukanlah daripada akhlak mukminin lari daripada hukum Allah dengan melakukan helah untuk membatalkan hak orang lain” (Al-Aini. Badr Al-Din. ‘Umdah Al-Qari Syarh Sahih Al-Bukhari 24/109).

Imam Al-Syatibiy

Imam Syatibiy dalam kitabnya al-Muafaqat menyatakan bahawa helah yang bertujuan untuk membatalkan hukum syarak dan menggantikannya dengan hukum lain adalah tidak sah. Contohnya, menghibahkan harta untuk mengelak daripada membayar zakat adalah satu perbuatan yang pada zahirnya nampak sah tetapi sebenarnya bertujuan untuk melanggar hukum syarak.

Ini menunjukkan bahawa niat di sebalik perbuatan tersebut adalah penting dalam menentukan kesahihan tindakan tersebut. Dari segi zahir hukumnya harus tetapi niat yang menyalahi syarak itu adalah haram.

Helah Haram Menurut Ulama

Para ulama secara konsensus menegaskan bahawa helah yang bertujuan untuk membatalkan hak orang lain adalah haram. Ini termasuk tindakan-tindakan seperti menggunakan helah untuk mengelakkan pembayaran zakat atau membatalkan hak pusaka waris.

Tindakan sebegini dianggap menyerupai perbuatan golongan Yahudi yang menggunakan helah untuk menghalalkan yang haram. Ini menunjukkan betapa pentingnya niat yang tulus dan jujur dalam setiap perbuatan.

تفعلواكما فعل اليهود، تستحلوا محارم ا بأدنى الحيل

Terjemahan: “Jangan kamu lakukan seperti apa yang dilakukan oleh golongan Yahudi, mereka menghalalkan perkara yang Allah haramkan dengan serendah- rendah helah” (Ibn Abi Al-‘Izz Al-Hanfiy. Al-Tanbih ‘ala Musykilat al-Hidayah 5/697).

Menghindari Faraid Dalam Pembahagian Harta

Menghindari faraid dengan menggunakan helah seperti menghibahkan semua harta kepada satu waris adalah perbuatan yang dibenci dalam Islam. Tindakan ini bukan sahaja tidak adil kepada waris lain tetapi juga bertentangan dengan prinsip-prinsip keadilan dalam syariah.

Ini menunjukkan betapa pentingnya mematuhi hukum Allah dalam pembahagian harta dan mengelakkan helah yang merugikan hak orang lain.

Disiplin Ilmu Fiqh

Dalam disiplin ilmu fiqh, kedua-dua helah yang bijak dan tercela adalah sah secara zahir kerana fiqh hanya menghukum berdasarkan apa yang zahir. Ini bermakna, walaupun tindakan tersebut kelihatan sah di mata manusia, niat di sebaliknya adalah faktor penentu sama ada perbuatan tersebut diterima di sisi Allah.

Niat Adalah Penentu

Segala-galanya bergantung kepada niat pelaku. Kita tidak berhak menghukum seseorang kerana kita tidak mengetahui niat sebenar mereka. Hanya Allah yang mengetahui niat di hati setiap individu. Oleh itu, penting untuk kita sentiasa memperbaiki niat kita dalam setiap perbuatan agar ia selari dengan kehendak Allah.

عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ أَبِي حَفْصٍ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ: “إِنَّمَا الْأَعْمَالُ بِالنِّيَّاتِ، وَإِنَّمَا لِكُلِّ امْرِئٍ مَا نَوَى، فَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللهِ وَرَسُولِهِ، وَمَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ لِدُنْيَا يُصِيبُهَا أَوِ امْرَأَةٍ يَنْكِحُهَا فَهِجْرَتُهُ إِلَى مَا هَاجَرَ إِلَيْهِ

Terjemahan: Dari Amirul Mukminin, Abu Hafs Umar bin Al-Khattab r.a., beliau berkata: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya setiap amalan itu bergantung kepada niat, dan sesungguhnya setiap orang akan mendapatkan apa yang dia niatkan. Barangsiapa yang hijrahnya kerana Allah dan Rasul-Nya, maka hijrahnya kepada Allah dan Rasul-Nya. Dan barangsiapa hijrahnya kerana dunia yang ingin dia peroleh atau kerana wanita yang ingin dia nikahi, maka hijrahnya kepada apa yang dia tuju.” – (Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim).

Hanya Allah Yang Mengetahui

Allah sahaja yang layak menghukum. Sebagai manusia, tugas kita adalah mengingatkan satu sama lain tentang pentingnya keikhlasan dalam setiap tindakan. Dengan itu, kita dapat memastikan setiap perbuatan kita diberkati dan diterima oleh Allah.

Keikhlasan Dalam Tindakan

Setiap perbuatan harus dilakukan dengan keikhlasan, bukan kerana dendam atau kebencian terhadap waris. Ini termasuk dalam perancangan pembahagian harta, di mana keikhlasan dalam memastikan keadilan dan kesejahteraan keluarga adalah yang paling utama.

Etika Dalam Promosi Produk

Mereka yang mempromosikan produk perancangan harta perlu menjaga etika dan tidak menyebarkan maklumat yang tidak benar tentang faraid demi melariskan produk. Promosi yang jujur dan telus akan memastikan bahawa produk yang ditawarkan benar-benar membantu dan tidak mengelirukan prospek.

Begitu juga jika prospek mengatakan hasrat, “Saya nak hibahkan semua harta kepada anak perempuan supaya adik-beradik tidak dapat harta”. Tindakan perunding/peguam ialah menjelaskan dan membetulkan hasrat pelanggan dan mendorongnya kepada pilihan yang betul.

Bukannya sebaliknya mengiyakan semua tanpa membetulkan perbuatan yang salah tersebut demi komisyen dll.

Kesimpulan

Secara kesimpulannya, persoalan tentang sesuatu itu adalah helah yang dicela atau ia sebagai jalan keluar (makharij) kepada umat Islam bergantung kepada tujuan asal seseorang itu. Jika tujuan tuan puan lakukan perkara tersebut bercanggah dengan syariat, maka ia dilarang. Maka ia adalah jalan keluar, maka ia dibenarkan syarak.

Penulisan ini terinspirasi daripada penulisan Tuan Ahmad Termizi Abdullah dan huraian daripada Abu Nuha. Semoga bermanfaat kepada semua.

Langgan Informasi

Jom langgan informasi tentang perancangan dan solusi harta ini secara percuma.

2 thoughts on “Perancangan Harta: Jalan Keluar Atau Helah?”

  1. Siti Amirah Al-Hassan

    Assalamualaikum ustaz, alhamdulillah. Terima kasih atas perkongsian. Sentiasa dapat ilmu baru apabila berkunjung ke sini.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top
Perlukan Solusi?